Van idee tot uitvoering.
Door: Monique Litjens
Kinderopvang op de Boerderij De Mukkenstal
In juni 2011 is bij ons het idee van een agrarisch kinderdagverblijf gekomen, toen wij op bezoek waren bij de opvang van Peter en Annigje Gille in Bergschenhoek. Op dat moment was mijn man al een paar jaar op zoek naar een geschikte neventak bij onze melkveehouderij en ik had de maand ervoor besloten om te stoppen met lesgeven (economie) in het voortgezet onderwijs en was net begonnen met mijn MBA-opleiding. Na het bezoek zijn we gaan nadenken hoe en wat, mag het wel en kan het wel?
Volgens het bestemmingsplan mocht het niet, maar na een goed gesprek met de wethouder en nog een paar ambtenaren konden we via een bestemmingsplanwijziging toch verder met de plannen. Dus op zoek naar een goede architect en de eerste plannen indienen bij de welstandscommissie. Na enige keren overleg werd ook dat plan goed gekeurd en konden we een aannemer gaan zoeken.
Mijn man richtte zich vooral op de bouw en bouwbegeleiding samen met de aannemer en ik hield me bezig met het beleid, regels, sollicitaties, aanschaf materialen, inrichting en mijn bedrijfsadministratie opleiding. Ook de VAK basistraining heb ik gedaan waarin allerlei facetten aan bod kwamen zoals communicatie, personeelsbeleid, ondernemingplan, VAKvisie, het gebouw en nog veel andere dingen.
Ik kreeg een mentor (VAK-ondernemer) waar ik regelmatig contact mee had om lopende zaken mee te bespreken en vragen te stellen. Zomer 2012 zijn gaan we bouwen. Het werd niet meer zo vanzelfsprekend om geld te kunnen lenen bij de bank dus toen puntje bij paaltje kwam, kostte het toch nog behoorlijk wat inspanning om een bepaald budget van de bank te krijgen. Achteraf bleek dit voldoende te zijn omdat in deze tijd ook aannemers geen maximale prijzen vroegen.
In 2011 en 2012 zijn we naar veel VAK-bedrijven geweest om zo kennis op te doen en te zien wat bij ons paste. We hebben zo’n 15 bedrijven bezocht en ondernemers gesproken. Stuk voor stuk met heel veel passie voor wat zij neergezet hebben en ook allemaal succesvol! Elke keer zaten we in een andere fase met andere vragen van bouwtechnisch tot personeel, financieel noem maar op, iedereen was hier erg open en eerlijk in.
Tijdens de bouw zaten er een paar zaken tegen, maar uiteindelijk is de bouw op tijd opgeleverd. De eerste 5 leidsters werden aangenomen en samen zijn we de opvang gaan inrichten zodat het ook voor hen een stukje eigen werd.
Voor de eerste echte opvangdag hebben we een algemene ouderavond gehad en ook de oudercommissie hadden we al erg snel rond. Ook hebben we een wen-ochtend voor alle kinderen gehad zodat zij konden wennen maar wijzelf ook. Zo kwamen we erachter dat we toch met overschoenen wilden gaan werken omdat er veel te veel zand en dergelijke op de grond lag na deze ochtend.
2 Maart hebben we een officiële opening gehad en 4 maart zijn we gestart met 25 kinderen per week, de eerste maanden groeide dit aantal snel en een jaar later zaten we op 130 inschrijvingen met 10 leidsters. Nu groeien we rustig door en is het elke dag genieten van de levendigheid en blije snoetjes van de kinderen.
Wat ons sterk maakt is het onderscheidend vermogen in ruimte, visie en aanpak. Voor ouders is meteen duidelijk dat hun kind bij ons een zee van ruimte heeft en dat wij geen uitstapje naar bijvoorbeeld de kinderboerderij hoeven te maken omdat ons bedrijf al zoveel mogelijkheden van zichzelf heeft. Maar ook de benadering naar kinderen toe is onderscheidend, het is meer kind-volgend en er wordt ook naar de behoefte van een kind gekeken, waarom doet een kind wat ie doet? Heel belangrijk in het ondernemerschap vind ik de persoonlijke contacten met kinderen en ouders. Korte lijnen en snelle reactie is wat ouders vaak missen en bij ons wel krijgen en ze ook zeker waarderen.
Dit zijn onder meer redenen dat het bij de VAK-kinderdagverblijven nog steeds goed gaat terwijl het bij andere, vaak grote ondernemingen, terugloopt.